משלוחים עד הבית - עד 7 ימי עסקים
משלוח עד הבית - 30 ש"ח
הצטרפו למועדון הלקוחות ותהנו ממגוון הטבות ♥
ד"ר פישר: תעשיית התרופות בארץ היא מהטובות בעולם

אתם נמצאים כאן >> בית » כתבו עלינו » ד”ר פישר: תעשיית התרופות בארץ היא מהטובות בעולם

ד”ר פישר: תעשיית התרופות בארץ היא מהטובות בעולם

ד”ר פישר: תעשיית התרופות בארץ היא מהטובות בעולם
ד”ר אלי פישר חוגג השנה גיל 80 וכן גם 50 שנות עשייה .בתחום הרפואה והוא בין חלוצי התחום בארץ. לרגל שני התאריכים העגולים האלו נפגשנו איתו לשיחה על תחום מחקר הרפואה ופיתוח התרופות בישראל

אסף גולן

החוקר והרופא ד”ר אלי פישר חוגג בימים האחרונים 50 שנה להקמת המפעל הראשון שלו בתחום הרפואה והיופי וכן גיל 80 לו עצמו. עם השנים הצליח ד”ר פישר להקים קבוצת תעשייתית גדולה בתחום שכיום עובדים בה 700 איש. לרגל שני התאריכים הייחודיים שוחחנו עם ד”ר אלי פישר על הפעילות שלו בארץ ועל התעשייה הרפואית שהקים. בתחילה שאלנו אותו על תחילת דרכו ועל הגורם שדחף אותו להקים תעשייה רפואית בארץ.

בהקשר לכך הוא אומר “בהתחלה בכלל לא התכוונתי להקים מפעל; היו לי הצעות עבודה מאוניברסיטאות, אבל אני התעניינתי במחקר שימושי, רציתי לפתח תרופות ובאוניברסיטאות מדובר במחקר תיאורטי. בארה”ב יצא לי לעבוד עם מומחים מתחום עיניים והעור; זאת היתה גם המומחיות שלי ובזה רציתי להתמקד בארץ. מבחינה זו כדי לפתח תרופות בארץ הייתי צריך מפעל ומעבדה. לקח לי 14 חודשים להשיג את האישורים של העירייה ומשרד הבריאות. ורק אז פתחנו את המפעל. זה היה ב־ 8 במרץ 1965 וקראתי לזה “פישר תעשיות פרמצבטיות”.

דבורה ז”ל ואני שכרנו וילה של 100 מטר מרובע, באיזור התעשייה של בני ברק. זה היה בעלות של 115 דולר בחודש. למזלי, הציוד שנדרש לפיתוח תרופות מהסוג הזה הוא לא יקר, היה לי רק 5000 דולר; קניתי ציוד שמיועד למטבחים של קיבוצים והשתמשתי בזה”.

מלכתחילה רצית לייצר בעצמך את התרופות?
לא הכוונה היתה שאני אפתח את המוצרים, ואז נמכור אותם למפעלים אחרים שייצרו אותם ואני אוכל להמשיך לפתח מוצרים. אבל אף אחד לא הכיר אותי, וכל מפעל שהצעתי לו את המוצרים שלנו סרב. לכן לא היתר. לי ברירה אז התחלתי לעשות תעמולה רפואית בעצמי. הסתובבתי אצל רופאים ורוקחים והתחלתי למכור להם ולהסביר להם על המוצרים שלי. הייתי מייצר פעם בשבוע עד השעה 14 ואת שאר הזמן השקעתי במכירות ושיווק.
ד”ר אלי פישר מספר כי הפעילות הזו לא היתה פשוטה כלל: “הייתי בן 28 ונראתי צעיר, אז לרופאים היה קשה לקנות ממני במיוחד שאני לא מוכר. לטפטף לעיניים של החולים מוצרים שהם לא מוכרים, זה לא צחוק. לקח שנתיים בערך עד שהצלחתי לבנות לעצמי שם. זה היה אני ודבורה בתור מנהלת חשבונות ראשית, ואחרי שנתיים היינו כבר עם עוד רוקח, וצוות תועמלנים”.

האם קל להקים מפעלים בארץ?
קשה מאד להקים מפעל בארץ. גם אז וגם היום. היום אין מספיק עניין בתעשייה. הכל הפך להיות מחשבים והייטק והסטארט-אפ. תעשייה קצת פחות. וחבל היות והתעשייה מספקת מקומות עבודה רבים, והיא מהווה מנוע צמיחה. בכל מקרה לי בהתחלה היה קשה מאד. אמרו לי שאני לא אוכל להתחרות ביבואנים וביצרנים הגדולים. אני באמת לא ידעתי אם אני אצליח וביקשתי מדבורה, אשתי ז”ל, שניכנס להרפתקה הזאת למשך שנתיים ניסיון. אמרתי לה שאני לא אסלח לעצמי אף פעם אם אני לא אנסה. אם לא נצליח, כל אחד ילך למקצועות שלו. המקצוע שלה היה ספרות ומקרא. ואני למדתי ביוכימיה ומיקרוביולוגיה.

התחלה בזכות ההורים
ד”ר פישר מוסיף ומציין כי “היה קשה מאד, שנתיים קיבלנו עזרה מההורים. אבל עם השנים הדברים הסתדרו. קניתי עוד מבנים כאן בבני ברק. לפני 17 שנים קניתי מפעל למגבונים לחים בטבריה ובדיוק לפני שנה הקמנו מפעל חדש בשטח שליד, שהוא מפעל הטואלטיקה החדש והמתקדם בארץ. ועד היום אנחנו עדיין מתמחים בעיניים ובעור. היום לא יותר קל להקים מפעל בארץ.

ישנה בירוקרטיה קשה. זה נעשה רק יותר גרוע לא יותר טוב. הקמת המפעל החדש היתר. תקופה קשה. מצד אחד אתה מצפה שאתה הולך לפריפריה, שהמדינה תהיה מעוניינת והיא באמת מאד מעוניינת. ואנחנו מעסיקים מאות עובדים, 350 עובדים בגליל עכשיו, והיית מצפה שיעזרו לך. אבל הרשויות לא עוזרות. המועצה האזורית מאד עזרה, ראש המועצה הבין את הפוטנציאל של התעסוקה ומאד עזר. יש לנו מעל 700 עובדים בשכר. לסיכום, אני מציע ליזמים צעירים שאם הם לא עקשנים וגם משוגעים אז שלא יקימו מפעל בישראל כי אז אין להם סיכוי”.

מה מצבה של ישראל בתחום הרפואה?
המצב טוב. המחקר הרפואי ברמה גובהה והוא בדרך כלל בשיתוף עם מכוני מחקר ואוניברסיטאות בעולם. המחקר הישראלי הוא בין הטובים בעולם.

יש לך סיפורים על תרופות שהמצאת?
אני חשבתי מההתחלה שחייבים להתמחות. אי אפשר לעשות הכל. אנחנו עוסקים בעיקר בעור ועיניים. אני בדקתי מה חסר, מה אפשר לעשות יותר טוב. ניסיתי לשפר מוצרים קיימים שיעשו עבודה יותר טובה ממה שהיה קיים.
לתת טיפול יותר טוב ויעיל ממה שכבר קיים. למדתי את הנושאים שאני עוסק בהם. למשל פולידין: היה לנו מוצר בשם אקסל 3 שהוא מכיל חומר אנטיבקטרייאלי שהיה מאד מקובל לשימוש. יום אחד משרדי הבריאות בעולם אמרו שצריך להפסיק את השימוש במרכיב הזה. אז חיפשתי סבון נוזלי אחר שגם הורג חיידקים, אנטי בקטריאלי. מתוך זה הבנתי שיכולה להיות סדרה של מוצרים שונים כמו משחות וכוי. אז פיתחתי את פולידין.

בגלל מלחמת יום כיפור הפצתי את הפולידין לפני שקיבל אישור
ד”ר פישר מספר ביחס לפולידין כי “לפני מלחמת יום כיפור, ביקשנו אישור לייצר את פולידין. אבל זה שכב שם חודשים ארוכים בתור במשרד הבריאות ללא אישר. עכשיו, מדובר במוצר מוצר שיעיל נגד כוויות ופצעים. ביום השני של המלחמה, עוד לא היה רישיון למוצר, החלטתי שאני מתחיל לייצר אותו ושלחתי אותו חינם לבתי חולים לצפת ורמב”ם איפה שהיו הרבה פצועי כוויות; דבורה הדפיסה על מכונת הכתיבה את הוראות השימוש. טלפנתי למשרד הבריאות והודעתי שאני מייצר היום, ללא אישור, ושולח לבתי חולים. הם לא אמרו בסדר או משהו, אלא רק: אחרי המלחמה נתלה אותך”.

ומה קרה אחרי המלחמה?
“הוציאו אישור פורמלי.

מה החלום שלך? מה עוד היית רוצה להמציא?
החברה שלנו היא חברת אנטי-אייג’ינג. כל החיים זה מה שרציתי לעשות ולא שום דבר אחר, וזו המדיניות שלנו. עם השנים וההתפתחויות הטכנולוגיות והמדעיות, אנשים הולכים וחיים יותר ובאיכות חיים גבוהה יותר. ובמקביל כל אחד רוצה להיות ולהראות יותר צעיר. זה לא רק עור הפנים, זה כל הגוף – בחוץ ובפנים. אנשים רוצים קרם נגד קמטים וכתמים; אבל אנחנו יודעים שהכל מושפע מהגיל, לא רק העור מזדקן, גם הלב, הכבד.

אני טוען, אנטי־אייג’ינג זה לא מוצר אחד שאתה לוקח ואתה לא מזדקן. אנטי-אייג’ינג זה לדעת להימנע מחשיפה לשמש, לעשות ספורט, להתאמן, להשלים ויטמינים, לאכול נכון. יש מכלול של דברים שאפשר לעשות כדי למנוע את הזדקנות. להפסיק לעשן. לשתות פחות אלכוהול. הרי אף אחד לא רוצה להזדקן. אנחנו רוצים שהלב שלנו יהיה צעיר, ללא כולסטרול, ללא סוכרת. אנטיאייג’ינג היא מדיניות וסגנון חיים ובזה אני מאמין.
אני רוצה לפתח רק דברים לאנטיאייג’ינג. להארכת החיים ושיפור איכות החיים. זה הדבר הכי חשוב. זה לא משהו ספציפי, זה הרבה דברים, פנימיים וחיצוניים. זה לא רק תרופות אלה גם תוספי בריאות. היום הרפואה נמצאת במגמה של רפואה מונעת. חלק גדול מהמחלות אתה יכול למנוע. אם אתה מגיע לטיפול ״תכן מאד שפספסת.

בהקשר לכך אומר ד”ר פישר כי “למשל, לאנשים שיש להם לחץ דם גבוה. ישנם תוספי תזונה, לפני שנכנסים לתרופות עם תופעות לוואי, אתה יכול להתחיל בשלבים מסויימים עם תופסי תזונה; לטפל בלחץ דם, הורדת כולסטרול. המניעה גם קשורה למזון, וספורט. אני רוצה לעסוק במכלול הנושאים וזה מהיום שהלכתי ללמוד ביוכימיה ובשביל זה הלכתי ללמוד. לעסוק בהארכת חיים ושיפור איכות החיים”.

האם יש עתיד לתחום התרופות בארץ?
בהחליט כן. יש לנו הרבה חברות ישראליות שהן בינלאומיות, טבע היא רק דוגמא קטנה. יש לזה עתיד ויש גם עתיד במחקר; ישנן חברות קטנות שמפתחות דברים יפים היום. בתחום תאי הגזע, מוצרים נגד סכרת. אחת הבעיות היא שחלק גדול מחברות האלה נמכרות לחוץ לארץ; הייתי שמח אם זה היה נשאר כאן, מספק מקומות עבודה כאן.

איך אתה מסביר את העובדה שהיום כל שבוע יוצא מאמר מדעי שסותר את קודמו?
זה לא נכון. המחקר מתפתח, לאט לאט מתגלים עוד דברים. אם נעשה מחקר יסודי לא מבטלים אותו כל כך מהר. לא כל יום מגלים שמחקר שעשו כבר לא רלוונטי. צריך לזכור שהרבה מחקרים היום מתבססים על מחקרים שעשו בעבר. מחקרים שנעשו טוב, ויסודיים הם מחקרים שמחזיקים שנים. לעיתים, באופן נדיר, יש מחקרים שמוכיחים שעדיף להשתמש ברכיב אחר, או שמגלים איכויות נוספות לחלק מהמרכיבים. אבל למשל, העובדה שהחשיפה לשמש מסוכנת לבריאות רק מתחזקת. בתרופות, אני לא מכיר הרבה תרופות שפתאום אמרו שהן לא טובות… אני פיתחתי תרופות לגלאוקומה, היתה התרופה הבכירה לגלאוקומה. היום היא לא קיימת, לא כי היא היתה לא טובה, אלא כי היום יש יותר טובות. אספירין היא תרופה מ-1897. והיא עדיין טובה.

האם מימון של חברות תרופות למחקרים מדעיים הוא משהו ראוי? האם אין בזה הטייה מחקרית? אם חבורת התרופות לא יממנו אז אין מי שיממן. פונים אלינו כל יום כדי לממן מחקרים. האונ’ ומכוני המחקר הם גופים מוגבלי תקציב. התנאי של החוקרים הוא שהחברות לא יתערבו ולא יהיו מעורבות במחקר. תעשיית התרופות היתר. שמחה אם מישהו אחר היה ממנן את זה, אבל אנחנו גם מממנים מחקרים ולא מתערבים. הרבה מחקרים לא שייכים למוצרים שקשורים אלינו. אני חושב שלא מתערבים. זה אפילו אינטרס של חברות התרופות שהן לא מתערבות; זה הסכמים בין התורמים למחקר לבין החוקרים. יש הסכמים ברורים של חוסר התערבות. אנחנו נותנים מלגה לסטודנטים מאונ’ תל אביב, אז אנחנו מתערבים? לא מתערבים, נותנים מלגה וזהו. ואנחנו גם נותנים מימון למוצרים שלא קשורים למוצרים שלנו” מסכם ד”ר פישר.

שליחת קורות חיים

0
סל קניות
  • אין מוצרים בעגלה.